Powrót do listy

Witamina C

Witamina C dla zdrowia

Witamina C zwana inaczej kwasem L-askorbinowym, jest jedną z bardziej znanych i popularnych witamin. Witaminę C znajdujemy zarówno w produktach pochodzenia naturalnego jak i w postaci syntetycznej. Głównymi źródłami Wit C wbrew pozorom nie są cytryny, lecz występuje w surowych roślinach zielonych i pomarańczowych, oraz w aceroli, dzikiej róży, porzeczce oraz rokitniku.

Niedobór wit. C w ludzkim organizmie może prowadzić do wielu schorzeń. W dawnych czasach ludzie z dużym deficytem wit C chorowali na chorobę zwaną szkorbutem objawiającym się krwawieniem z jamy ustnej i wypadaniem zębów. Na szczęście to już przeszłość, dzisiaj wiemy już jak ważna jest suplementacja witaminą C, która ma wszechstronne zastosowanie:

  • Astma i choroby płuc – wit. C zmniejsza nieprawidłowości w funkcjonowaniu płuc, a jej niedobory mogą przyczyniać się do zwiększenia prawdopodobieństwa wystąpienia alergii, zarówno wziewnych jak i pokarmowych. Odpowiednio suplementowana zdecydowanie zmniejsza ryzyko powstawania infekcji nawet o 50% (w tym przeziębień i chorób związanych z wirusami).
  • Infekcje układu moczowego – wit. C wspomaga wydalanie kwasu moczowego wraz z moczem z organizmu, a co za tym idzie zmniejsza ryzyko powstania dny moczanowej czy kamieni nerkowych;
  • Ciąża – sama w sobie ciąża obniża zawartość wit. C w osoczu kobiety ciężarnej, zbyt niski jej poziom może prowadzić do oderwania się łożyska lub przedwczesnego porodu lub po prostu poronienia,
  • Hormony i choroby tarczycy – przy suplementacji wit. C obserwuje się uregulowanie hormonów TSH, T3 i T4;
  • Choroby nowotworowe – wit. C zmniejsza ryzyko zachorowania na choroby nowotworowe nawet do 30-40%. Zmniejsza liczbę uszkodzeń DNA, białek i lipidów, oraz zwiększa ich regeneracje gdy już zostały naruszone;
  • Wątroba i choroby z nią związane – Witamina C w połączeniu z wit. E  łagodzą uszkodzenia wątroby, oraz wykazują współnie silne działanie antyoksydacyjne;
  • Układ kostny – wit. C pomaga utrzymać w dobrym stanie kości, ścięgna i więzadła.

Najlepszymi źródłami witaminy C są owoce i warzywa. W Europie najbogatsze zasoby posiada owoc dzikiej róży z ilością 6,8-12 g w 100g owocu oraz czarna porzeczka ok. 4g. [1] Zawartość w nich kwasu askorbinowego jest zmienna i zależy od pory roku, warunków przechowywanie i przygotowywania żywności. Najbogatsze w ten związek są: czerwona papryka, pietruszka (nać), brukselka, brokuły, kalarepka, pomidory, kapusta, szpinak, rzeżucha, czerwona porzeczka, kiwi, owoce cytrusowe, truskawki. Obróbka termiczna np. suszenie , odgrzewanie potraw, ale także zbyt szybkie rozmrażanie wpływają na przyspieszony rozkład witaminy C. Straty mogą sięgać od 20% podczas przygotowywania surówek, aż do 50% w przypadku gotowania warzyw. [1, 2] 

Witamina C dla urody

Oprócz wzmacniania ogólnej odporności organizmu Witamina C: 

  • hamuje procesy starzenia się skóry, 
  • przyspiesza procesy gojenia (po oparzeniach),
  • wspomaga układ krążenia. 

Regularne zabiegi wykonywane przy użyciu preparatów zawierających wit. C nie tylko wpływają na rozświetlenie skóry, ale także zdecydowanie poprawiają jej jędrność i elastyczność (stąd dużo powinowactwo przy zabiegach anti age). Zabiegi z wykorzystaniem wit C świetnie sprawdzają się w terapiach zwalczających przebarwienia posłoneczne jak i hormonalne, w walce z nadmiernie rozszerzonymi naczynkami, niwelowanie drobnych i płytkich zmarszczek.

Idealne zabiegi z wykorzystaniem wit. C to przede wszystkim zabiegi kwasowe, jak i infuzja tlenowa i przy wszelkiego rodzaju złuszczeniach np. oczyszczanie wodorowe czy poliabrazja. Również wit. C możemy podawać na skórę w nieco mocniejszych zabiegach takich jak np. derma pen wówczas możemy uzyskać lepsze i szybsze efekty zabiegowe.

Po zabiegach proponujemy klientom kremy z zawartością wit. C do pielęgnacji domowej. 

Bibliografia:

[1] Wawer I. Suplementy dla Ciebie. Wydawnictwo Wektor , Warszawa 2009, 78-79

[2] Janda K., Kasprzak M.,Wolska J., Witamina C – budowa, właściwości, funkcje i występowanie, Pom J Life Sci 2015, 61, 4, 419–425

 

ATklub fitness & beauty 

Kosmetolog 

Joanna Latosiewicz

Udostępnij ten wpis swoim znajomym:

ATklub fitness & beauty

Kontakt
ul. Zawiła 66, 30-390 KRAKÓW
kom. 789 40 60 70 kom. 789 40 60 71 tel. 12 257 41 12 recepcja@atklub.pl
Godziny otwarcia
FITNESS
pn–pt: 06.30–22.30 sb–nd: 09.00–19.00
BEAUTY
pn–pt: 10.00–20.00 sb: 09.00–15.00
Numery kont bankowych: FITNESS: 77 1240 4432 1111 0010 7189 5566 BEAUTY: 26 2490 0005 0000 4500 1934 1322